Promocje
Pachołek drogowy U23 50 cm
Pachołek drogowy U23 50 cm
35,00 zł 31,98 zł 28,46 zł 26,00 zł
szt.
Produkt dnia
Płaszcz STOP dla przeprowadzacza dzieci
Płaszcz STOP dla przeprowadzacza dzieci
340,00 zł 276,42 zł
szt.
Pachołek drogowy U23 50 cm
Pachołek drogowy U23 50 cm
35,00 zł 31,98 zł 28,46 zł 26,00 zł
szt.
Tabliczka Uwaga samochód
Tabliczka Uwaga samochód
185,00 zł 150,41 zł
szt.
Pachołek U23 wys. 30 cm
Pachołek U23 wys. 30 cm
26,00 zł 21,14 zł
szt.
Tablica Informacyjna Unijna Fundusz Celowany 120x80 cm
Tablica Informacyjna Unijna Fundusz Celowany 120x80 cm
396,00 zł 321,95 zł
szt.
Tabliczka ulicowa w ramce
Tabliczka ulicowa w ramce
90,00 zł 73,17 zł
Tablica TL 2  Oznakowanie dróg leśnych tablica 900x1300
Tablica TL 2 Oznakowanie dróg leśnych tablica 900x1300
523,00 zł 425,20 zł
szt.
Kalendarz
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Wymiary znaków drogowych i stosowane folie – czy wiesz, jak je właściwie dobrać?

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to kwestia, od której zależy twoje zdrowie i życie. Dlatego obowiązują ściśle określone zasady, które mają zapewnić porządek w poruszaniu się po drogach. Wymiary znaków drogowych i folie, które poprawiają ich widoczność, to niezwykle ważne kwestie. Nie można postawić ich ot tak sobie, lecz muszą one spełniać określone kryteria. Muszą mieć określony kształt, wymiar, kolor, rodzaj i wielkość zastosowanej czcionki. Sposób umieszczania w poboczu również jest regulowane przepisami. Mają przecież ułatwić widoczność i sprawić, że przemieszczanie się będzie łatwe i bezpiecznie.

Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie – gdzie znaki małe i średnie?

Jeśli chodzi o wymiary znaków drogowych i stosowane folie, wszystko określa dziennik ustaw. Popularnie nazywana “czerwona książka” to Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. 

Rozmiar jest ważną kwestią, wynikającą z klasy i przeznaczenia danej drogi. Stosuje się pięć grup wielkości dla znaków ostrzegawczych, zakazu, nakazu, informacyjnych oraz kierunku i miejscowości.  Ich podział wygląda następująco:

- znaki mini –  często stosujemy dla znaków na ścieżkach rowerowych lub w obszarze zabudowanym,  jeśli nie ma warunków na postawienie większych. Także na wąskich uliczkach miast w miejscach zabytkowych; na słupkach przeszkodowych i wszędzie tam gdzie zastosowanie większych pogorszyłoby widoczność pieszych

- znaki małe – dopuszczalne są na drogach gminnych oraz drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych

- znaki średnie – taką wielkość muszą mieć łącznice dróg ekspresowych i autostrad. Stosowane są także na drogach krajowych i wojewódzkich jednojezdniowych oraz drogach powiatowych (z wyjątkiem wyżej wymienionych drogowskazów tablicowych);

A gdzie umiejscowione są znaki duże i wielkie? 

Największe znaki koniecznie są na drogach szybkiego ruchu. Takich, gdzie jedziesz dość szybko i małe detale mogą ci umknąć. Tak więc:

- znaki duże – taki rozmiar powinny mieć znaki na drogach ekspresowych. Pojawiają się też na dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym oraz dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, gdzie pojazdy mogą poruszać się z prędkością większą niż 60km/h;

- znaki wielkie – na autostradach umieszczane przy jezdniach głównych. 

Poprawne wymiary znaków drogowych i zastosowane folie oraz właściwe ich umiejscowienie  mają  zasadniczy wpływ na percepcję otoczenia i przestrzeganie przepisów. 

Folie stosowane na znakach drogowych – jak je odpowiednio dobrać?

Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie to element bezpieczeństwa. To od tych dwóch czynników zależy z jakiej odległości znak czy tablica będą czytelne, czy kierowca zdąży odczytać i odpowiednio zareagować. Dlatego warto wiedzieć, jakie folie zastosować na znakach z uwzględnieniem ich lokalizacji i klasy drogi. Folia nieodblaskowa została zupełnie wycofana w produkcji znaków. Celem lepszej widoczności z odpowiedniej odległości stosuje się obecnie wyłącznie certyfikowane folie odblaskowe. Od niedawna weszły w użycie folie pryzmatyczne zarówno I jak i II generacji. Czasami mają zastosowanie folie III generacji oraz folie fluorescencyjne w dwóch kolorach orange i yellow (pomarańcz i seledyn) Im wyższa generacja tym większa odblaskowości i trwałość folii. 

Folia I generacji jest stosowana do znakowania dróg gminnych i powiatowych i gminnych.

Folia II generacji bardzo mocno odbija światło. Wymagana jest na drogach krajowych czyli przy oznaczaniu dróg szybkiego ruchu i autostrad. 

Są jeszcze wymagania co do tablic umieszczanych nad jezdnią i tu należy zawsze stosować minimum folię II generacji pryzmatyczną. 

Jak zawsze od reguły są wyjątki i tu trzeba zaznaczyć bardzo wyraźnie, bo wiele osób o tym nie pamięta,  że jest kilka wyjątkowych znaków które szczególnie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników dróg: 

D6 Przejście dla pieszych, D6a Przejazd dla rowerzystów, D6b Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów, A7 Ustąp pierwszeństwa, B20 STOP, B2 Zakaz wjazdu w przypadku których zawsze należy stosować folię II generacji. Dodatkowo Znak B20 i A7 powinien być wielkości z grupy średniej. 

Te wymagania są minimalne co znaczy że dopuszcza się zastosowanie wyższych kategorii folii na wszystkich drogach.

Oznakowanie robót drogowych - czy obowiązują te same przepisy ? 

Nie! Zasada jest następująca: Stosujemy zawsze folię II generacji i o rozmiar większe od istniejących na danym odcinku drogi. 

Znaki zgodne z przepisami - co to znaczy?

Znaki drogowe muszą posiadają aprobatę IBDIM, krajowy certyfikat zgodności oraz europejski symbol CE.

Znak certyfikowany posiada etykietę producenta z datą produkcji, rodzaj folii, nr deklaracji,  znak CE.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl