Wymiary znaków drogowych i stosowane folie – czy wiesz, jak je właściwie dobrać?

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to kwestia, od której zależy twoje zdrowie i życie. Dlatego obowiązują ściśle określone zasady, które mają zapewnić porządek w poruszaniu się po drogach. Wymiary znaków drogowych i folie, które poprawiają ich widoczność, to niezwykle ważne kwestie. Nie można postawić ich ot tak sobie, lecz muszą one spełniać określone kryteria. Muszą mieć określony kształt, wymiar, kolor, rodzaj i wielkość zastosowanej czcionki. Sposób umieszczania w poboczu również jest regulowane przepisami. Mają przecież ułatwić widoczność i sprawić, że przemieszczanie się będzie łatwe i bezpiecznie.

Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie – gdzie znaki małe i średnie?

Jeśli chodzi o wymiary znaków drogowych i stosowane folie, wszystko określa dziennik ustaw. Popularnie nazywana “czerwona książka” to Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. 

Rozmiar jest ważną kwestią, wynikającą z klasy i przeznaczenia danej drogi. Stosuje się pięć grup wielkości dla znaków ostrzegawczych, zakazu, nakazu, informacyjnych oraz kierunku i miejscowości.  Ich podział wygląda następująco:

- znaki mini –  często stosujemy dla znaków na ścieżkach rowerowych lub w obszarze zabudowanym,  jeśli nie ma warunków na postawienie większych. Także na wąskich uliczkach miast w miejscach zabytkowych; na słupkach przeszkodowych i wszędzie tam gdzie zastosowanie większych pogorszyłoby widoczność pieszych

- znaki małe – dopuszczalne są na drogach gminnych oraz drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych

- znaki średnie – taką wielkość muszą mieć łącznice dróg ekspresowych i autostrad. Stosowane są także na drogach krajowych i wojewódzkich jednojezdniowych oraz drogach powiatowych (z wyjątkiem wyżej wymienionych drogowskazów tablicowych);

A gdzie umiejscowione są znaki duże i wielkie? 

Największe znaki koniecznie są na drogach szybkiego ruchu. Takich, gdzie jedziesz dość szybko i małe detale mogą ci umknąć. Tak więc:

- znaki duże – taki rozmiar powinny mieć znaki na drogach ekspresowych. Pojawiają się też na dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym oraz dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, gdzie pojazdy mogą poruszać się z prędkością większą niż 60km/h;

- znaki wielkie – na autostradach umieszczane przy jezdniach głównych. 

Poprawne wymiary znaków drogowych i zastosowane folie oraz właściwe ich umiejscowienie  mają  zasadniczy wpływ na percepcję otoczenia i przestrzeganie przepisów. 

Folie stosowane na znakach drogowych – jak je odpowiednio dobrać?

Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie to element bezpieczeństwa. To od tych dwóch czynników zależy z jakiej odległości znak czy tablica będą czytelne, czy kierowca zdąży odczytać i odpowiednio zareagować. Dlatego warto wiedzieć, jakie folie zastosować na znakach z uwzględnieniem ich lokalizacji i klasy drogi. Folia nieodblaskowa została zupełnie wycofana w produkcji znaków. Celem lepszej widoczności z odpowiedniej odległości stosuje się obecnie wyłącznie certyfikowane folie odblaskowe. Od niedawna weszły w użycie folie pryzmatyczne zarówno I jak i II generacji. Czasami mają zastosowanie folie III generacji oraz folie fluorescencyjne w dwóch kolorach orange i yellow (pomarańcz i seledyn) Im wyższa generacja tym większa odblaskowości i trwałość folii. 

Folia I generacji jest stosowana do znakowania dróg gminnych i powiatowych i gminnych.

Folia II generacji bardzo mocno odbija światło. Wymagana jest na drogach krajowych czyli przy oznaczaniu dróg szybkiego ruchu i autostrad. 

Są jeszcze wymagania co do tablic umieszczanych nad jezdnią i tu należy zawsze stosować minimum folię II generacji pryzmatyczną. 

Jak zawsze od reguły są wyjątki i tu trzeba zaznaczyć bardzo wyraźnie, bo wiele osób o tym nie pamięta,  że jest kilka wyjątkowych znaków które szczególnie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników dróg: 

D6 Przejście dla pieszych, D6a Przejazd dla rowerzystów, D6b Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów, A7 Ustąp pierwszeństwa, B20 STOP, B2 Zakaz wjazdu w przypadku których zawsze należy stosować folię II generacji. Dodatkowo Znak B20 i A7 powinien być wielkości z grupy średniej. 

Te wymagania są minimalne co znaczy że dopuszcza się zastosowanie wyższych kategorii folii na wszystkich drogach.

Oznakowanie robót drogowych - czy obowiązują te same przepisy ? 

Nie! Zasada jest następująca: Stosujemy zawsze folię II generacji i o rozmiar większe od istniejących na danym odcinku drogi. 

Znaki zgodne z przepisami - co to znaczy?

Znaki drogowe muszą posiadają aprobatę IBDIM, krajowy certyfikat zgodności oraz europejski symbol CE.

Znak certyfikowany posiada etykietę producenta z datą produkcji, rodzaj folii, nr deklaracji,  znak CE.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl