Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to kwestia, od której zależy twoje zdrowie i życie. Dlatego obowiązują ściśle określone zasady, które mają zapewnić porządek w poruszaniu się po drogach. Wymiary znaków drogowych i folie, które poprawiają ich widoczność, to niezwykle ważne kwestie. Nie można postawić ich ot tak sobie, lecz muszą one spełniać określone kryteria. Muszą mieć określony kształt, wymiar, kolor, rodzaj i wielkość zastosowanej czcionki. Sposób umieszczania w poboczu również jest regulowane przepisami. Mają przecież ułatwić widoczność i sprawić, że przemieszczanie się będzie łatwe i bezpiecznie.
Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie – gdzie znaki małe i średnie?
Jeśli chodzi o wymiary znaków drogowych i stosowane folie, wszystko określa dziennik ustaw. Popularnie nazywana “czerwona książka” to Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach.
Rozmiar jest ważną kwestią, wynikającą z klasy i przeznaczenia danej drogi. Stosuje się pięć grup wielkości dla znaków ostrzegawczych, zakazu, nakazu, informacyjnych oraz kierunku i miejscowości. Ich podział wygląda następująco:
- znaki mini – często stosujemy dla znaków na ścieżkach rowerowych lub w obszarze zabudowanym, jeśli nie ma warunków na postawienie większych. Także na wąskich uliczkach miast w miejscach zabytkowych; na słupkach przeszkodowych i wszędzie tam gdzie zastosowanie większych pogorszyłoby widoczność pieszych
- znaki małe – dopuszczalne są na drogach gminnych oraz drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
- znaki średnie – taką wielkość muszą mieć łącznice dróg ekspresowych i autostrad. Stosowane są także na drogach krajowych i wojewódzkich jednojezdniowych oraz drogach powiatowych (z wyjątkiem wyżej wymienionych drogowskazów tablicowych);
A gdzie umiejscowione są znaki duże i wielkie?
Największe znaki koniecznie są na drogach szybkiego ruchu. Takich, gdzie jedziesz dość szybko i małe detale mogą ci umknąć. Tak więc:
- znaki duże – taki rozmiar powinny mieć znaki na drogach ekspresowych. Pojawiają się też na dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym oraz dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, gdzie pojazdy mogą poruszać się z prędkością większą niż 60km/h;
- znaki wielkie – na autostradach umieszczane przy jezdniach głównych.
Poprawne wymiary znaków drogowych i zastosowane folie oraz właściwe ich umiejscowienie mają zasadniczy wpływ na percepcję otoczenia i przestrzeganie przepisów.
Folie stosowane na znakach drogowych – jak je odpowiednio dobrać?
Wymiary znaków drogowych i stosowane na nich folie to element bezpieczeństwa. To od tych dwóch czynników zależy z jakiej odległości znak czy tablica będą czytelne, czy kierowca zdąży odczytać i odpowiednio zareagować. Dlatego warto wiedzieć, jakie folie zastosować na znakach z uwzględnieniem ich lokalizacji i klasy drogi. Folia nieodblaskowa została zupełnie wycofana w produkcji znaków. Celem lepszej widoczności z odpowiedniej odległości stosuje się obecnie wyłącznie certyfikowane folie odblaskowe. Od niedawna weszły w użycie folie pryzmatyczne zarówno I jak i II generacji. Czasami mają zastosowanie folie III generacji oraz folie fluorescencyjne w dwóch kolorach orange i yellow (pomarańcz i seledyn) Im wyższa generacja tym większa odblaskowości i trwałość folii.
Folia I generacji jest stosowana do znakowania dróg gminnych i powiatowych i gminnych.
Folia II generacji bardzo mocno odbija światło. Wymagana jest na drogach krajowych czyli przy oznaczaniu dróg szybkiego ruchu i autostrad.
Są jeszcze wymagania co do tablic umieszczanych nad jezdnią i tu należy zawsze stosować minimum folię II generacji pryzmatyczną.
Jak zawsze od reguły są wyjątki i tu trzeba zaznaczyć bardzo wyraźnie, bo wiele osób o tym nie pamięta, że jest kilka wyjątkowych znaków które szczególnie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników dróg:
D6 Przejście dla pieszych, D6a Przejazd dla rowerzystów, D6b Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów, A7 Ustąp pierwszeństwa, B20 STOP, B2 Zakaz wjazdu w przypadku których zawsze należy stosować folię II generacji. Dodatkowo Znak B20 i A7 powinien być wielkości z grupy średniej.
Te wymagania są minimalne co znaczy że dopuszcza się zastosowanie wyższych kategorii folii na wszystkich drogach.
Oznakowanie robót drogowych - czy obowiązują te same przepisy ?
Nie! Zasada jest następująca: Stosujemy zawsze folię II generacji i o rozmiar większe od istniejących na danym odcinku drogi.
Znaki zgodne z przepisami - co to znaczy?
Znaki drogowe muszą posiadają aprobatę IBDIM, krajowy certyfikat zgodności oraz europejski symbol CE.
Znak certyfikowany posiada etykietę producenta z datą produkcji, rodzaj folii, nr deklaracji, znak CE.